02-10-2018

https://www.bd.nl/brabant/werkdruk-op-school-welkom-eventmanager~ad961a14/

 

Werkdruk op school? Welkom eventmanager

TILBURG/DEN BOSCH - Er is een nieuw gezicht op de basisschool. De eventmanager: 'voor al uw feesten en partijen' En dat zijn er nogal wat op school. Kunnen leraren zich weer bezig houden met lesgeven. Laat dat kerstontbijt maar aan de professional over. 

 

Ze kregen allemaal 155 euro per leerling om de werkdruk tegen te gaan. De meesten kochten er 'extra handjes' mee. Overal draait de onderwijsassistent weer volop mee. Logisch, zou je denken. Extra hulp in de klas verlicht de werkdruk. Toch is het niet zo simpel, volgens Karlijn Verheggen van Stichting Opmaat (verantwoordelijk voor vijftien scholen in Tilburg). Het moet, én kan vertelt ze, veel slimmer. ,,Iedere school mocht zelf weten hoe ze het bedrag van het Ministerie van Onderwijs uitgaf, maar wij hoopten dat teams verder keken dan onderwijsassistentie. Als je doet wat je deed, zal je krijgen wat je kreeg.’’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Zou ze zo op een tegeltje kunnen zetten, maar Karlijn Verheggen mailde de tekst liever rond. Het werkte. Schoolbesturen onder het bestuur van Opmaat ­kozen voor werkdrukverminderingscursussen, speelpleinwachten voor in de pauzes, informele vrijdagmiddagbijeenkomsten voor het team, ict’ers om de administratie te versimpelen én eventmanagers. ,,En vooral dat laatste is interessant’’, meent Verheggen. Het verlicht namelijk niet één leraar maar al die leerkrachten in al die verschillende werkgroepjes. Op basisschool Koolhoven in Tilburg kunnen ze dat bevestigen. De 27-jarige Susan Mutsaers regelt daar sinds een paar weken alle evenementen. Van kinderboekenweek tot het sinterklaasfeest. Van schoolreisjes tot carnaval.

Maandagochtend 08.30 uur.

Susan zit in haar kantoor. Een flexplek op de derde verdieping van de enorme basisschool in de Reeshof. ,,Ben nu bezig met de Kinderboekenweek: de grote opening, de voorleeswedstrijd, de boekenmarkt, lesbrieven, boekenlijsten en de taken voor de stagiaires.’’ Voorheen de verantwoordelijkheid van één of meerdere leraren. Nu de taak van Susan Mutsaers, die haar eigen evenementenbureau Polychromical. Twee volle dagen werkt ze nu op school. Voorlopig genoeg, maar Kerst en Sinterklaas komen er nog aan.

Susan is niet de enige nieuwe ‘leraar’ op BS Koolhoven. Even verderop speelt juf Henrike op haar gitaar in klas 4a. Na zeventien jaar kleuterjuf geeft ze nu van groep 1 tot aan groep 8 les in muziek en beeldende vorming. Tekenen, dansen en zingen. ,,De hele dag, elke dag. Allemaal dankzij de werkdruk’’, zegt ze lachend. Maar juf Michelle lacht ook. Want terwijl Henrike met de kinderen op de tafels danst, kan zij dat uur rustig haar les voorbereiden en wat (achterstallige) administratie doen. ,,Of gewoon achterover zitten en de kinderen observeren. Leer je ook heel veel van.’’

En ook op andere scholen zijn er weer vaste gymleraren, muziekdocenten of creajuffen. Een zege voor de leerkracht die naast lesgeven ook nog eens creatief, muzikaal en sportief moest zijn. Bij De Kruisboelijn in Den Bosch kreeg elke leraar 32 uur per jaar vrij voor ‘persoonlijke ontwikkeling’. Maar is het allemaal genoeg?

Eerst kijken dan kopen

Werkdruk verlagen lukt alleen als je precies weet waar deze vandaan komt, en dat is op elke school en voor elke leerkracht verschillend weet Karel van der Burgt, directeur en organisatiepsycholoog bij onderzoeksbureau Edudat, na onderzoek op 54 scholen in Den Bosch en omgeving. 75 procent voelde werkdruk door privé-omstandigheden, persoonskenmerken, ervaring, soort leidinggevende, soort team, soort school, betrokkenheid ouders of diversiteit van de klas. ,,Soms is hulp nodig bij 10-minutengesprekken, meer functionele steun van de leidinggevende, omgaan met mondige ouders, timemanagement of gewoon leren om de lat wat lager te leggen daarom al genoeg.’’ Leer eerst je personeel kennen voordat je extra inhuurt, luidt het advies.

De ‘vliegende keep’

Maatwerk dus. Toch hebben vijftien scholen in Oss het geld op de grote hoop gegooid en er uiteindelijk 18 leraren voor aangenomen. De nieuwe leraren vallen in om de leraren extra tijd te geven voor andere taken óf ze hebben een vaste klas gekregen. ,,Zodat onze beste leerkrachten nu vrij zijn om alle anderen wat te helpen.", aldus Berry Tomas van Skipov (scholen in Meierijstad) En juist de ‘vliegende keep’, maakt het verschil denken ze bij de Empel in Erp. Juf Anke Wonders heeft nu bijvoorbeeld op maandag eerst twee uur gym, daarna les in groep 5, om vervolgens nog even door te vliegen naar groep zeven en af te sluiten in groep 6. Ze neemt hele groepen over of splijt combinatieklassen. Helpt ze een hoop collega’s mee, maar of het haar werkdruk vermindert? ,,Ik heb nog nooit zo’n drukke agenda gehad, maar ik heb ook niet meer de eindverantwoordelijkheid van een klas en dus ook niet de ouders en de administratie die daarbij hoort.’’

155 euro zal voor de één een druppel op de gloeiende kookplaat zijn, terwijl het op de andere school wel degelijk verschil maakt. De Onderwijsbond denkt sowieso meer geld nodig te hebben en heeft nieuwe stakingen al in de agenda staan. Maar om echt structureel van de werkdruk af te zijn moet het onderwijs zélf veranderen meent Jac Leijtens van stichting Leerrijk in Waalwijk. ,,Het primair onderwijs is wat dat betreft echt een mammoettanker. Dat verander je niet zo 1,2,3. Maar we zijn nu wel eindelijk onderweg.’’